SET UP FOR SELF SUPPORT ULTRAMARATHON RACE
Zašto SET UP, a ne PODEŠAVANJE? Pored turcizma i
oko 8.000 reči koje upotrebljavamo iz izvornog turskog jezika, Engleski se
nametnuo u većini zemalja, tako da ne treba da nas ljuti što Anglicizam je
prisutan u svim sferama govora i pisanja.
Ne postoji univerzalan odgovor na
pitanje kako podešavaju bicikle ultramaratonci i šta nose od opreme na svojim
trkama bez podrške i vožnjama. Velika je razlika i u vožnji i u podešavanjima
između vožnji i trka na kratke i duge staze, kao ispod 1000 km i preko 1000 km.
Kada se radi o podešavanju, popularnije set up, moramo biti izuzetno objektivni
i spremni na mnogobrojne pokušaje i dosta grešaka koje ćemo osetiti na svojoj
koži.
Moram priznati da me je za ovaj post nadahnula trka Indian Pacific Wheel Race koja se vozi (sada već vozila) u Australiji. Tragičan događaj na
trci je prekinuo pisanje i objavljivanje ovog posta. Kristof, Mike, Sarrah, Kai Edel, Kim, Shell, i ostali pokazali su koliko su različite njihove
bicikle, ali svi imaju jednu zajedničku crtu, a to je kvalitetna oprema i skoro
identična količina iste koje su poneli na trku.
Prvo kada želimo da napravimo
idealno podešavanje – set up za sebe, moramo krenuti od svoje psiho fizičke
spreme i stanja. Ja ću poneti sigurno toplije i za nijansu više neku stvar,
nego neko od 25 ili 30 godina.
Zašto ne rukavice?
Zajednički imenitelj za
rukavice je zaštita dlanova pri padu. Različiti materijali, različita svojstva
pri nošenju. Kod jednih će se pre oznojiti ruke, kod drugih nešto posle, jedne
su zgodne za brisanje znoja, a druge iritiraju kožu lica i ostljivu kožu oko nosa
i usta. Zašto su ultramaratonci na trci u Australiji izbegavali rukavice i
zašto su rekli rukavicama – ne? Kada se nose rukavice, normalno je da se i
dlanovi znoje. Posle 6 do 8 časova, rukavice budu mokre od znoja i vlage,
počinju smetati i neprijatnost se iz časa u čas povećava. Vlaga bilo kog dela
tela počinje jako da smeta samoj funkcionalnosti, a javljaju se razni osećaji,
poput prljavštine, lepljivosti i neprijatnog mirisa. Pošto nije klasična trka,
smanjen je rizik od padova i rukavice se skidaju. Noću su se nosile rukavice
dugih prstiju protiv vetra, zimske ili čak i skijaške za temperaturu od +5⁰C do +15⁰C stepeni. Kada je kiša najčešće se nose rukavice koje ne
propuštaju kišu i žute za ribanje i pranje, tj. one koje koriste domaćice i
čistačice, jer ne propuštaju vodu, materijal od kojeg su napravljene ima svoju
debljinu i čuvaju toplotu koju je proizvelo telo.
Zašto da rukavice?
Čuvaju dlanove od padova,
sprečavaju klizanje ruku na guvernalu, spoljašnji uticaj vetra je smanjen na
minimum, pri tom je koža ostala koliko-toliko sačuvana. Zaštita od kiše i
hladnoće.Ublažava potisak ruke na guvernal.
Kamašne, da ili ne?
Jednom je drugar iz Bačke Palanke
izneo lepo zapažanje za kamašne, jedino što je možda propustio da kaže jeste da
max možeš ostati 3-4 sata suv. Šta se
dešava posle tri sata? Ili sve pusti vodu ili se toliko oznojiš, da shvatiš da
je bolje kisnuti. Opet se vraćamo na sebe i svoje fizičko stanje. Periferna
cirkulacija, zimogrožljivost ili pa preterano lučenje znoja određuju da li ćemo
i koje kamašne nositi. Nekome je dovoljno da kada pada kiša ili kada se vozi po
hladnoj noći obuje čarape za ronioce od neoprena debljine 2-3 mm.
Zašto da
rukavi? Rukavi koji se najčešće nose su oni koji izvlače znoji štite od sunca i
prašine.
Zašto šuškavac? Jednostavno, zbog vetra i kiše.
Prsluk!? Prsluk je idealan za prelazni period,
ujutro. Kada ste znojavi od noćne vožnje, a rano je da se skinete u dres
kratkog rukava.
Dres dugih rukava!? Kvalitetan dres koji će vas štititi od
hladnoće, vetra i kiše, a imaće dovoljno luftiranja, naročito u zadnjem delu i
na rukavima. (ASSOS S7)
Zašto termo nogavice? Zato što će duže držati toplotu i
manje propuštati kišu.
Zaključak: Da bi se osećali komotno i bezbrižno na
ultramaratonima koji traju preko tri dana (1.000 km): poneti dva kompleta
opreme ili jedan donji i dva gornja, plus sve ovo gore navedeno. I pričamo o
vožnji i trkama bez podrške.
BICIKL, ALAT, REZERVNI DELOVI I GADGETI Ako bi pričali o materijalu bicikle,
priča bi se otegla u nedogled. Najzastupljeniji je Aluminijum, Airlight Steel i
Titanijuma-molibden . Kočnice: Paknovi, diskovi mehanički, diskovi hidraulični,
pa tek onda paknovi. Svetla: sa punjivim baterijama ili sa dinamom u točku,
pozadi dva svetla, jedno veće, a drugo Lezyne. Aerobar – četvrta pozicija. Oprema
se najčešće nosi u jednoj torbi napred, druga je na šticni pozadi i treća u
trouglu rama. Od rezervnih delova,
obavezno multi tool sa alatom za lanac, rezervna spojnica za lanac, rezervna
guma, a možda i dve, sve zavisi od Kontrolnih tačaka, flekice, lepak i adapter
za pumpu, naravno i pumpa se podrazumeva. Dva bidona, obavezno.
Navigacija: Šta
reći, ....., GARMIN i to komada dva.
Jedan za navigaciju ETREX 20 i drugi za podatke o brzini kretanja, proseku,
pulsu i kao Back up – Edge Touring Plus, koji ima još niz mogućnosti i biranja
puta. Naravno tu je i mobilni telefon sa dve kartice, jedna svoja i druga iz
zemlje u kojoj se nalazite.Kamera, eksterna baterija, slušalice, sportski sat
SUUNTO i muzika koja će da u momentima ponese, drži budnim, ako naglas pevate i
da snage.
Šta obavezno poneti i šta nikako ne nositi!
Obavezno alat, opremu, svetla i navigaciju, voda, hrana do prve kontrolne
tačke ili za prvih 24h, pare se podrazumevaju.Nikako: Višak stvari koji nećete ili
nikad niste koristili i za koje kažete „možda će mi trebati“.
Moja bicikla,
podešavanje i oprema za 2017.god.
Bicikl: SPECIALIZED Diverge Elite DSW
Navigacija:
GARMIN – ETREX 20 i EDGE TOURING PLUS
Oprema za 1000 + km: Dres donji deo ASSOS T equipe;
Dres kratak
rukav gornji deo ASSOS mangussta + jedan personalizovani Three x ;
Dres dug
rukav ASSOS S7;
Kapa ASSOS; Rukavi;
Termo nogavice; čarape x 2;
Sprinterice;
Prsluk; Kamašne;
Majca CRAFT dug rukav;
Rukavice, kratki prsti;
Rukavice dugi
prsti;
Šuškavac;
Reflex prsluk;
Torba napred, torba pozadi – oko struka;
Svetlo
prednje na punjive baterije.
Svetlo zadnje x 2;
Eksterna baterija;
Mobilni telefon;Muzika
i slušalice;
Sat SUUNTO;
Rezervna guma sa dva montirača;
Flekice i lepak za
lepljenje gume;
Pumpa i adapter za pumpu;
Multi tool;
Alat za lanac i spojnica za
lanac;
MIKE HALL SET UP
Нема коментара:
Постави коментар